A hal neve Wanda

Posted on Updated on

ahnb10

Ja nem. A hal neve balin.

Fura dolog ez a törzsfejlődés. A legtöbb általunk kergetett ragadozó gyönyörű fogakkal rendelkezik. Ki többel, ki kevesebbel, ki kisebbel, ki nagyobbal, de a szájukra tekintve rögtön látszik a ragadozó életmód. Azonban nem mindenkivel van ez így, például a balinnal sem. Ő pontynak indult, majd egy érdekes evolúciós fordulat után elkezdett ragadozni. Ez nekünk már nem meglepő, de gondolom a korabeli küszök nagyot néztek. Mintha ma egy őz elkezdene nyulászni. Viszont mivel a fenekeszegek később tértek át a húsevésre, a fogaiknak még nem volt ideje kifejlődni. Ezt az evolúciós hendikepet kompenzálandó elképesztő hiperaktivitással űzik a küszöket. És ez az a tulajdonságuk ami miatt ma már egyre gyakrabban indulunk kifejezetten balinozni.

ahnb01

Dunai pergetéseink első pár évében nem becsültük meg kellőképpen az őnöket. Soha nem horgásztunk rájuk célzottan, süllőzés közben így is sokszor beesett egy-egy szebb példány. De szépen lassan elkezdtük megismerni őket. És minél többet tudtunk meg róluk, annál inkább előtérbe kerültek. Ilyen szempontból az idei év volt az igazi áttörés, amikor többször már kifejezetten balinozni indultunk.

Nekem elképesztően szimpatikus az a fajta aktivitás, ahogy szinte állandóan hajtják a táplálékot. A legtöbb hal amire horgászunk komótosan álldogál egy akadó mellett majd ha elúszik az orra előtt a zsákmány és éppen enni akar, akkor félelmetes sebességre kapcsolva elkapja. A balinok ezzel szemben, a téli időszakot leszámítva, folyamatosan portyáznak, cikáznak. A fogak hiányát gyorsasággal, ügyességgel pótolják. Aki látott már felszíni balinrablást, semmivel nem keveri utána össze. Ahogy elemi erővel berobbannak a küsz rajba, és az ütés erejétől elkábult küszöket összekapkodják … És természetesen ha elég ügyesek vagyunk és ilyenkor be tudjuk csapni őket, akkor a műcsalit is ugyanilyen vehemenciával bombázzák le.

A tavaszi időszak megéneklését ott hagytam abba, hogy nagyon szép csukákat fogtunk a Tisza-tavon a Dunán és  Balatonon. Ezután természetesen ahogy lehetett a sülők és balinok felé fordultunk. Nem meglepő módon ebben a posztban a tavaszi őnök kerülnek terítékre.

Tudtuk, hogy tavasszal sok alkalmunk nem lesz kifejezett balinozni, mert bármennyire is megszerettük, azért a képzeletbeli dobogó legfelső fokán elég szilárdan tartja magát a süllő. Így hát tavasszal két alkalmat szántunk az őnökre. Első körben három óránk volt arra, hogy megnézzük a kedvenc balatoni pályánkat. Nyugodt, csendes tükörvíz fogadott minket, sehol semmi mozgás. Szépen végigjártuk a pályát, mikor a közepe felé észrevettem a felszín apró fodrozódását a vízközt szétspriccelő kishalaktól. Nem a nyáron megszokott színpadias fröcskölés, de itt vannak az őnök és a mélyebb vízrétegekben hajtják a küszt. Kérdés már csak az, hogy műcsalit esznek e? Ettek! 🙂

ahnb20

ahnb25

A következő tavaszi balinozást Nedró Gyurival ejtettük meg a Tisza-tavon. Itt szerencsére több időnk volt, bár elég lett volna a reggeli és az esti fényváltás környéki időszakot meghúznunk, mert napközben nem találtuk az éhes őnöket.

ahnb27
Akkor kell menni, ha jól esik! 🙂

Ha napközben nem is, de szerencsére reggel és este étvágyuknál voltak. A csalikkal kapcsolatban sem voltak válogatósak, többfélével is fogtunk. És egyáltalán nem érződött rajtuk, hogy éppen csak túl vannak a nászidőszakon, minden jelentkező kirobbanó formában volt! 🙂

ahnb30

ahnb40

ahnb50

ahnb60

ahnb90

ahnb92

Elképesztően szépek ezek a tőzeges fekete vízben élő sötét színű balinok, mindig lenyűgöznek. És még a szépek között is volt egy kiemelkedően gyönyörű színű, szerintem életem legszebb balinja, amit eddig fogtam.

ahnb75
Régen fogtam utoljára ilyen gyönyörű fekete balint. Nem is tudom, hogy ezelőtt fogtam e már ilyen szépet. És nem csak a színe szép, a termete is.

ahnb70

ahnb80

Ennyi célzott balinozásra volt időnk tavasszal, a továbbiakban a süllőket hajtottuk a Dunán és a harcsákat a Tiszán. Persze estek be ott is balinok, de ez már egy következő történet lesz! 🙂