Függők klubja

Posted on

20190120_161907

Sosincs vége. Mármint a pergető-szezonnak. Sokáig azt hittem, hogy van eleje és van vége, de nincs. Nem számít, hogy esik, hogy fúj, hogy hideg van vagy meleg. Megyünk.

Nagyjából tíz éve fogtam először botot a kezembe, akkor még letettet, és márciustól novemberig tartott egy szezon. De jött a pergetés, kialakult a függőség és a sosincsvége szezon. Persze nem egyik napról a másikra, a függőséggel az a baj, hogy szinte észrevétlenül lopja be magát az ember elméjébe, a zsigereibe és a megfertőzött sokáig nem is gondolja magáról, hogy addikt lett. Ugye a közhely szerint az ördög legnagyobb trükkje is az, hogy elhiteti magáról: nem létezik. De mi legalább tudjuk magunkról Levivel. Egy jó ideje már, hogy csatlakoztunk a függők klubjához.

20181115_082729

De, hogy is néz ki az egész éven átívelő pergető-szezon? Február végéig tart a szívünknek legkedvesebb rész, a téli süllőzések ideje. A március okozza a legnagyobb fejtörést a tilalmak miatt, de ilyenkor előtérbe kerülnek az év többi részén elhanyagolt jászok, és ha szerencséje van az embernek egy-egy ébredező harcsával is összefuthat. Április már a csukák hónapja, de tilalom előtt még egy jó domolykózást is dobhat a gép. Május a süllő és balin ideje és innentől egészen ősz végéig érdemes wobblerrel kergetni őket. A nyári két kedvencem a csorgós-gázlós domolykózás, illetve az éjszakai csorgásos, partdobálós harcsapergetés. Nyáron még szép perceket tudnak okozni a kövesek és a csapók is. Az ősz eleje és közepe a csukák és köves-bandák kergetésének egyik legkiválóbb időszaka. Novemberben a hűlő vízben pedig újra megmozdulnak a süllők. És itt a kör bezárul meg is érkezünk a téli süllőszezonba, ami egy kihívásokkal teli, embert próbáló, de gyönyörű időszak.

20181115_071528
A függőségünk ellenére mi csak rövid fejezeteket töltünk vízen, de van akinek több ideje akad

Itt a blogon már megnyitottam a téli időszakot két poszttal is (Kilenc méter per perc, Csíp a reggel), de közben rájöttem, hogy egy novemberi kalandunk kimaradt, úgyhogy mielőtt rátérnék a téli szezon folytatására, azért pár kép erejéig emlékezzünk meg erről is. Külön posztot amúgy sem feltétlenül ér ez a novemberi pergetés, mert a kövesek már nem úgy-, a nemesek pedig még nem úgy ettek. Mondjuk pár szép halacska azért kijött fotózkodni.

És akkor vissza is a téli gumis süllőszezonra. Az óév utolsó kalandját Levivel és Nedró Gyurival közösen éltük meg december harmincadikán. Az előző napok hírei alapján kevés halas, keresgélős pergetésre készültünk. Az időjárás tökéletesnek ígérkezett, nulla fok környékén mozgott a hőmérő higanyszála, de inkább felülről közelítette és csapadékra sem kellett számítanunk. A víz is kiváló volt, alig pillésedett.

20181230_110538

Úgy látszik Levi kezében még nagyon benne volt a pár nappal ezelőtti süllő-csuka-ötvenbalin kombó, mert ott folytatta ahol akkor abbahagyta. Gyorsan akasztott egy kis ragadozót. Egy kövest. Hm, rá nem igazán számítottunk, de természetesen nagy örömmel fogadtuk! 🙂

20181230_085309

De hát ugye a korai öröm nem az igazi. Ettől kezdve megmakacsolták magukat a tüskéshátúak és bottal ütöttük a nyomukat. Pedig kerestük őket mindenfelé. Végül Gyuri törte meg a csendet, de nem teljesen úgy ahogy szerettük volna. Előzetesként annyit, hogy Gyurival kapcsolatban a közösségi hálón vissza-visszatérő gondolat, hogy egy igazi busa-mágnes. Eddig azt hittem, hogy ez csak sima bajtársias vérszívás, nincs valóságalapja. Azt kell mondjam, tévedtem! 🙂

20181230_112153
Gyuri gyors egymásutánban …
20181230_115236
… négy busával került közelebbi barátságba! 🙂

Időközben úgy tűnt, hogy tévedett az időjós és egy jó nagy havazást kapunk a nyakunkba, de szerencsére megúsztuk.

20181230_132046

És, hogy az időjárás változása miatt vagy más okból, de a nap végére kicsit aktívabbak lettek a tüskések. Mondom kicsit. Mindannyian túl voltunk egy-két nagyon finom, maszatolós koppintáson, mire Gyuri megakasztotta a nap első süllőjét.

20181230_143711(0)

20181230_143717

A finomkodó odanyúlások a továbbiakban is maradtak, és a végére még Levinek is sikerült kiimádkoznia egy szép nemest.

20181230_154815

20181230_154823
Mondjuk ő volt az egyetlen aki nem finomkodott. Ő enni akart! 🙂

Nem volt egyszerű dogunk, de soha rosszabb évzáró pecát. Az újévet próbáltuk ott folytatni, ahol az óévet abbahagytuk, de részben betegség, részben munka miatt nem jött össze annyi pergetés, mint amennyit szerettünk volna.

De egy január végi hajnal ismét az M3-ason talált minket. Nagyon jó előérzetem volt, ami semmit nem jelent, mert nekem minden pergetés előtt az van! 🙂 De tényleg, dejavu érzésem volt. Majdnem napra pontosan egy évvel korábban nagyon hasonló körülmények között süllőztünk egy elképesztőt.

20190120_064715
Ez az M3-as. Tudom, felkészült a közútkezelő a télre. Mint mindig. De ugyanúgy, ahogy egy évvel korábban, 110 km-en keresztül egyetlen hókotrót sem láttunk.

A körülmények nagyon hasonlóak, az időpont is szinte ugyanaz és a szereplők is. Ez jó lesz. És jó lett, mert …

20190120_081838
… megnézhettünk egy autentikus tiszai csónaktakarítást.
20190120_094554
… jó levegőn és szép helyen voltunk.
20190120_095920
… elszórakoztattuk egymást.

De akármilyen kitartóak is voltunk aznap ezt a halak nem honorálták. Betliztünk, de nem gond, akármennyi ilyen betli jöhet, mert mindegyikben ott van a nagy süllő ígérete. És ráadásként egy-egy ilyen alkalomnak kiváló jellemformáló ereje van! 🙂

20190120_105413

20190120_162023

A következő betlinket februárban toltuk Levivel a Balcsin. Itt már elég kemény foga volt az időnek, több-kevesebb sikerrel próbáltuk a vizet megtalálni a jégtáblák között.

Ami miatt mégis jó volt ez az alkalom, hogy egy nagycsomó olyan wobblert tudtam tesztelni, ami eddig vizet sem látott. Volt köztük néhány gyöngyszem:

20190209_125339
Csak tudjam egyszer egy nyári egérúszáson kipróbálni …

És sajnos nagyon hamar elérkeztünk február végéhez, a szezonzáró süllőzésünkhöz. Ki másnak a társaságában is ejtettük volna meg, mint Mikiében, akinek a szezon legjobb pecáit köszönhettük.

A körülmények itt közel sem voltak ideálisak, nagyon erős szelet fogtunk ki. Még a vízreszállás sem volt egyszerű. A hatalmas szél a lesúlyozott csónakokat is egymásra tolta, úgyhogy Mikinek kicsit rendezkedni kellett, mire szabadulni tudtunk.

20190223_084654

20190223_085750

De végül csak vízen voltunk. Annyi előnye mindenképpen volt a kevésbé ideális körülményeknek, hogy rajtunk kívül kevesen vallatták a vizet. A kevés elszánt pergető közé tartozott Gyuri, Miki unokatestvére, aki az aznapi kalandunk főszereplője lett.

20190223_090833

A nap nagy részében bottal ütöttük a süllők nyomát, míg a nap végén jött a telefon Gyuritól, hogy megtalálta a süllőket, már fogott egy hármast, meg néhány kettest, motorozzunk oda. Mikor odaértünk, akkor javában perecbe hajlott a pálcája, és a küzdelmen látszott, ez nem hármas lesz. Hát, nem is az lett! 🙂

20190223_153921
Gyönyörű tiszai kékfarkú.
20190223_153944
Werkfotó.
20190223_154009
Egy ilyen gyönyörű halnak a Tiszában a helye. Fotózás után ment is vissza.

Végre megvoltak, és volt még nagyjából egy óránk napnyugtáig. És az egész napi kapástalanság után egy nagyon izgalmas egy órát produkált a banda. Mindegyikőnknek volt horgon süllője, Mikinek egy igazán jó is, de egész egyszerűen nem volt szerencsénk, mindegyik leakadt. De a Gyuri által fogott kékfarkú visszaengedése után egyszerűen nem tudtam ezen fennakadni. Ha minden február végi szezonzáró süllőzésem ilyen lesz a jövőben, azt már most aláírom. Arról nem is beszélve, hogy életem egyik legszebb naplementéjét éltem meg ott és akkor.

20190223_164909
“Átlagos” naplemetének indult.
20190223_172412
De utána valami történt. És ez nem PS.