Vízvár

Posted on Updated on

20180813_112817

Vízvár. Mesebeli név. Bármelyik fantasy történetben megállná a helyét. Völgyzugoly, Bakacsinerdő, Suhatag, Vasudvard, Fangorn-erdő … Vízvár. De szerencsére ez nem mese, hanem egy létező település a magyar-horvát határszakaszon. És ha már magyar-horvát határ, akkor mi más is lehetne egy pergető horgász célja, mint a Dráva.

20180813_141615

Ahogy öregszem kezdem felvenni a korosztályom tipikus szokásait. Korán lefeküdni, korán kelni, néha kihagyni egy bulit. A gyermekkori büntetéseim a felnőttkori céljaimmá váltak. És lett egy bakancslistám is. Illetve nem egy, de lett egy horgász-bakancslistám is. És ezen a listán előkelő helyett foglalt el az egyik legvadregényesebb folyónk is, a Dráva.

20180813_114239

Idén májusban kétszer is nekiindultunk Levivel. Majdnem. Sajnos mindkétszer az utolsó pillanatban hiúsult meg a drávai túránk a bezavarosodott víz miatt. Mindkét alkalommal jött egy-egy olyan zavaros áradás, hogy nem volt értelme bevállalni az utat, mindenféle B-terveket kellett gyártanunk. És nem mintha azok rosszul sikerültek volna, de nagyon szerettünk volna lejutni végre a Drávára, így augusztusban újra nekirugaszkodtunk a projektnek.

Azonban ez a túra is majdnem B vágányra került. Hétfőn reggel jött az infó, hogy a vasárnap még kristálytiszta víz kakaó lett. A kérdésre, hogy van e értelme menni, a válasz: – Határeset, de inkább nem mint igen. Viszont ha most nem megyünk, akkor legközelebb csak jövőre lesz rá idő, úgyhogy bevállaltuk.

Ahogy megláttuk a folyót, tudtuk, hogy jól döntöttünk. Saras, zavaros víz, de gyönyörű környezet fogadott. A legrosszabb ami történhet, hogy másfél napot egy gyönyörű folyón töltünk! 🙂

20180813_095221

Az első délelőtt úgy is tűnt, hogy hal nélkül megússzuk a túrát. Kaptunk segítséget rendkívül nagy helyismerettel rendelkező helyi horgásztól. A nagy löszfal a tuti, ott mindig fognak, még ha ennyire zavaros is a víz. Szórtuk is becsülettel, de még egy fia rávágásunk sem volt. A délelőtt végére úgy döntöttünk, hogy elengedjük a főágat. Bár vélhetően a Dráván is igaz az az ökölszabály, hogy darabosabb halat inkább a főágban lehet fogni, de egyrészt a horgászatban bármi megtörténhet, meg annak az ellenkezője is, másrészt a főág teljesen süket volt, halra utaló jelet sem láttunk. Így hát elkezdtük átnézni a mellékágakat, öblöket, hátha találunk tisztább vizet. És találtunk.

20180813_110905
Itt elég jól látszik a határvonal. Saras és mégsarasabb. Ahol kicsit tisztább vizet találtunk, ott fogtunk.

Az első halat Levi ütötte a tisztább vízben, egy szép domi képében. De a fejes úgy döntött, hogy fotózás előtt angolosan távozik! 🙂 A következő hal nálam jelentkezett, egy növendék balin formájában.

Innentől kezdve arról szólt a napunk, hogy kerestük a tisztább részeket. Ahol találtunk, ott szinte mindenhol fogtunk. Kisebb balinok, domolykók tették tiszteletüket, illetve Levi fogott 4-5 kis bugylit is.

Nem volt egyszerű nap, minden egyes halért keményen meg kellett dolgozni. De ebben nem volt hiba, ezért jöttünk. Mentünk rendületlenül a hal után, és gyönyörű helyeken barangoltunk.

Jellemzően minden megálló egy-két halat adott, de a délután második felére végül találtunk egy olyan helyet, ahonnan egymás után kikapkodtunk 4-5 szebb domit, meg egy-két kisebb balint.

Az esti etapot beáldoztuk a gasztronómia oltárán, átmentünk Barcsra egy jót vacsorázni. Az hozzátartozik, hogy ha lehetett volna este csónakból pergetni, akkor maradunk, de határvíz lévén ez itt tilos, a parti szúnyoghaddal terhelt dzsungelharchoz meg nem fűlött annyira a fogunk a fárasztó nap után.

Másnap még egy délelőttöt tudtunk a pergetésre szánni, mielőtt indulnunk kellett volna. Két alternatívánk volt erre a napra. Vagy folytatjuk a mellékágas tisztább vízkeresős módszert, vagy megpróbáljuk a főágat, ami egy leheletnyivel tisztább lett, de még mindig nagyon messze volt a kívánatostól.  A főág mellett döntöttünk.

A vízre szállásunk után rögtön egy nem mindennapi élményben volt részünk, mondhatni egy hód-közeli élményben! 🙂

Egy ideig úgy tűnt, hogy rosszul döntöttünk. Próbálkoztunk rengeteg ígéretes helyen, de semmi. Végül megláttunk egy nagyobb kormorán csapatot, amint veszettül vámoltak egy bedőlt fákkal és kiálló facsonkokkal gazdagon tarkított vízrészt. Mondtam Levinek, hogy nézzük meg. Ha nem is fogunk semmit, legalább a kormoránok odébbállnak. Ahogy bekötöttünk el is repült a csapat és dobtunk. Az első bevontatásomba rögtön beleszólt valaki, a klasszikus kézből botkitépős kapással. Balin, de nem a tegnapiakkal játszik egy ligában, egész jó.

Ezután a kormorán-szonárnak köszönhetőn Levi kiszedett a helyről még egy kis balint és egy egész szép csukát. A csuka megért volna egy képet. Levi szépen tartotta is, hogy fotózzam, de még a fotó elkészülte előtt kiugrott a kölyök kezéből és egy cukaharával elmerült a habokban. Emléke szívünkben örökké él.

Lassan indulnunk kellett hazafelé, illetve beterveztünk hazafelé egy fürdéssel egybekötött balatoni megállót, de útközben még megálltunk egy nagyon ígéretesnek tűnő helyen. Fröcsögtek a balinok. Végre! 🙂 Egy víz fölé hajló fa lombjai alatt egy kis területen voltak az őnök, két horgász sok lett volna oda. Így hát átengedtem Levinek a pályát, én pedig moziztam, hogy milyen ügyes a kölyök. Úgy küldi be alsó dobással a fa alá a wobblert, hogy öröm nézni! 🙂 Hamar akasztott is egy nagyon jó balint, de félúton távozott.  Nem sokkal később jött a következő, ami tényleg aranyérmes, jó hármas volt. Láttuk is a halat, de azt is láttuk, hogy nagyon vékonyan akadt. Levkó példaértékűen fárasztotta, de elment. Itt már nem volt boldog. De erőt vett magán, és folytatta az őnzést. Meg is lett az eredménye! 🙂

Egy dolog biztos. Tiszta víznél ide még vissza kell jönnünk!