Acélos csukák

Posted on Updated on

Az izgalomnak több fajtája van. Talán az egyik legszebb a reményteli. Hát én reményteli izgalommal vártam, hogy elérkezzen október közepe és induljunk két napra a Tisza-tóra! Elérkezett.

Korábban kétszer voltam ezen a gyönyörű vízen, de halfogás szempontjából egyik sem volt az igazi. Most viszont jónak tűntek a körülmények, nem futottunk bele az évtized viharába, mint az első Tisza-tavi próbálkozásunkkor, a tökleveles már kezdett visszavonulót fújni, így megnyitva a pergetők előtt is a pályát ráadásul az igazi nagy horgász-roham még előttünk volt, így még nem volt akkora nyomásnak kitéve a víz …

A Tisza-tó második legnagyobb tavunk, de azt gondolom, hogy messze a legrejtélyesebb. Legalábbis nekünk outsidereknek, a helyi erők biztosan kiismerik magukat a morotvák, csatornák, holtágak rengetegében.

Tisza-tó

A terv az volt, hogy első nap megnézzük az Óhalászi Holt-Tiszát, a második napot pedig majd a körülményekhez igazodva tervezzük. Célvizünkről pár szó:

Óhalászi- Holt- Tisza

Az Óhalászi Holt-Tisza Tiszahalász településről kapta a nevét. 1876 március 24.-én hatalmas árvíz pusztított e területen ami  23 települést öntött el, 1206 házat mosva el a föld színéről. Tiszahalászon csupán 3 lakóház maradt épen. 1876 Szeptember 27-én a vármegyei közgyűlés letiltotta az új házak építését. 1877-ben megszületett a határozat a falu 1879-ig tartó kitelepítéséről. 1902-ben alapították meg az új települést, Újlőrinfalvát. A régi település helyét ma már csak egy kereszt jelzi.
Óhalászi-Holt-Tisza fokozottan védett természetvédelmi terület. Csak kézi erővel vagy elektromos hajtással fedezhetjük fel titkait. A patkó alakú holtág a Fűzfás Morotva felől egy keskeny csatornán keresztül közelíthető meg. A holtág vize eltér a tó vizétől, sötétbarna/fekete színű, kristálytiszta, amit tündérrózsa mezők tesznek még varázslatosabbá. A holtágban sok tuskó található, melyeken sok madár neveli fiókáit. A környező fákon kormoránok költenek, s itt a Tisza-tó legtöbb madárfajával is találkozunk. A területen rétisas is költ…

A sok madár mellett reméltük azért csuka is akad a holtágban! 🙂

Nagyjából 9 óra körül csónakunk be is siklott a holtágba, ahol a robbanómotorról váltottunk az elektromosra. Csodálatos látvány fogadott minket, kristálytiszta fekete vízen lebegett a csónakunk, a reggeli ködöt kezdte visszaszorítani az egyre inkább erőre kapó nap, és csak mi voltunk ezen a mesebeli vízen.

Hát akkor lássunk neki! Eltérő taktikán voltunk egyrészt támolygókkal másrészt wobblerekkel vallattuk a vizet. A wobblereknek én szavaztam bizalmat, van pár típus, ami tavon mindig meghozza nekem a szép csukákat, nagyon hiszek bennük.

Csukamágnes

Az első pár óra nehezen indult, a csukák nem akartak bejelentkezni, kisebb balinok és szebb csapók jöttek.

Ekkorra kezdett megtelni horgászokkal a holtág, bár nem volt veszélyes, de rajtunk kívül 5-6 csónak vette üldözőbe a csukákat. Pergetni igazából még egy csónakból pergettek a többiek letett botos, kishalas szerelékkel próbálkoztak.

Szépen lassan azután megtört a jég és sikerült csónakba emelnünk néhány ötvenegynéhány centis csukát. A szépséghibája csak annyi volt a dolognak, hogy mind vasra jött, én wobblerrel egyet sem fogtam. Késő délutánra beláttam, hogy a hétpróbás, minden körülmények között működő fahalacskáimmal bizony itt ma lófaxt se fogok, így váltottam én is acélra. Szerencsés váltásnak bizonyult, mert így még éppen napnyugta előtt sikerült megfognom az első csukámat, egy 55 cm-es jószágot. De, hogy sikerül! 🙂 A parttól vontattam be a körforgót, és nem sokkal a csónak mellett vágott rá, de napjából 10 másodperces kontaktus után le is akadt, közvetlenül a csónak mellett. Viszont a csukánál mindig van esély arra, hogy egy ilyen akció után közvetlenül rávág megint a csalira, így rögtön dobtam is vissza elé az acélt. Rávágott, és másodszorra már sikerült pár fotó erejéig csónakba emelni! 🙂

Ugyan második szándékból ...
Ugyan második szándékból …
... de meglett! :)
… de meglett! 🙂

Ez első nap végén még sikerült pár kisebb balint akasztanunk, majd sötétedéskor a kikötő irányába fordítottam a csónak orrát.

20151017_175418Este fel volt adva a lecke, hogy mi legyen másnap, mert darabszám tekintetében egész jól teljesítettünk Óhalászin (4 db csuka, 3 balin, 3 csapó), de igazán nagy halat nem sikerült akasztani. Végül úgy döntöttünk, hogy a következő napot is Óhalászira szánjuk.

Másnap már 7 óra körül megérkeztünk a holtágra, a körülmények hasonlóak voltak az előző naphoz. A halfogás nehezen indult, pár óráig süket volt a víz, míg végül nekem sikerült akasztanom egy másfeles forma csukát. Amilyen szerencsém volt az előző nap második szándékból fogott rokonnal, vele annyira nem. A fárasztás végén, közvetlenül a csónak mellett akadt le, és ment el, őt nem érdekelte az újra elédobott csali. Ezután egy hosszabb kapástalan etap következett, de a nap második felére azért beindultak a halak. Hasonló méretű csukák, balinok és csapók jöttek, mint első nap.

Darabszám tekintetében is szinte ugyanúgy zártuk a napot, mint az előzőt. Ketten összesen 20 db halat fogtunk a két nap alatt, 8 csukát (40-60cm), 7 csapót, 5 balint (bár csukák tekintetében 6:2-re kikaptam, a balin és csapó nagyjából kiegyenlített volt! :)).

Ja, hogy miért acélos csukák? Acélosak, mert a fekete víztől gyönyörű acélos a színük. Acélosak, mert csak acéllal tudtuk megfogni őket. És acélosak, mert acélosan küzdöttek …

Gondolkodtam rajta, hogy mi lehet az oka annak, hogy sok csukát fogtunk ugyan, de mind a mérethatár környékén volt, nagyobbat nem sikerült. Egy lehetséges magyarázat, hogy mindkét nap volt mellettünk 5-6 csónak, mindegyikből fogtak csukát, és a méretesek rögtön mentek is szájbilincsre. Mi voltunk az egyetlenek, akik az összes halat visszaengedtük. Ha ez az arány nagy általánosságban is igaz, magyarul 7 horgászból 1 engedi vissza a halat, akkor az ilyen zárt holtágakban, mint Óhalászi nem maradnak nagyobb egyedek, azokat a nyílt vízen kell majd keresni…

Október végén jövünk újra! :)
Október végén jövünk újra! 🙂

3 gondolat “Acélos csukák” bejegyzéshez

Levi said:
    2015-12-11 - 15:19

Kár,hogy csak a vasat eszik azért wobblerrel is jó lenne fogni,de azért az is jó ha a vasat eszik:D

ridgeback75 said:
      2015-12-11 - 15:36

Terepszemlének nagyon jó volt ez a peca, így két héttel később már tudtuk, hogy a vasakat kell erőltetni. A Te 4 csukád is arra jött! 🙂 Wobblerrel meg majd fogunk máshol! 🙂

[…] a hétvége elé, szerette volna megfogni az első csukáját a fekete vízből. Reményeit a két héttel korábbi beszámolómra alapozta, amikor is nagyon szépen fogtuk a halat. Próbáltam kicsit lehűteni, mert az előző […]