A Fekete sereg

Posted on Updated on

Egyrészt semmiképp nem Mátyás Fekete serege, másrészt pedig nem is igazán fekete és nem is igazán sereg, de mindent a maga idejében.

Miután teljesen beszippantott az UL pergetés, elkezdtem nézelődni a témában, így akadtam rá a nagyszájú fekete sügérre, mint célhalra. És akkor rögtön kanyarodjunk is rá, hogy miért nem fekete. Azért, mert pisztrángsügér.

A pisztrángsügér (Micropterus salmoides) a sugarasúszójú halak (Actinopterygii) osztályának a sügéralakúak (Perciformes) rendjébe, ezen belül a díszsügérfélék (Centrarchidae) családjába tartozó faj. Magyarországon gazdasági jelentősége nincs, bár kitűnő sporthal és a húsa is ízletes. A horgászok körében több köznyelvi elnevezése is használt, mint például az amerikai pisztrángsügér, a nagyszájú sügér és a fekete sügér. A fekete sügér (Micropterus dolomieu) elnevezéssel célszerű vigyázni, mert külön halfajt takar.

Halunkról azt érdemes tudni, hogy Észak-Amerikában az egyik legkedveltebb sporthal, és akár 10 kg-ot is elérhet a súlya. Magyarországon is betelepítették pár helyre, de itt nem tud akkorára megnőni, a legnagyobb itthon fogott példány 3,7 kg volt.

otay-lake-record-largemouth-bass
Ekkorában bíztunk 🙂

Miután mindezek kiderültek, elkezdtem fekete pisztrángsügeres vízeket keresni. Lőtávolon belül a Délegyházi tavakat találtam. Az általam olvasott leírások nagyon élvezetes pecákról számoltak be, adott esetben több tucat fogott fekáról. Na, ez kell nekem! 🙂

Nem akartam egyedül menni, Hubának nem kellett kétszer szólni, miután elmondtam neki, miről van szó, kapva-kapott az alkalmon, mert már szerette voln elveszíteni a pergető-szüzességét. Ezt pedig, hogy máshogy is lehetne, mint egy nagycsomó fekete sügeret kifogva! 🙂 Megbeszéltük, hogy május végén rászánunk egy délelőttöt, és pergetünk egyet. Választásunk a Délegyházi II-III-as tóra esett. A két tó között van egy átfolyó, amin egy kis híd ível át, megbeszéltük, hogy a hídnál találkozunk.

Túl sokat nem bújtam a térképet, ez mint utóbb kiderült, hiba, de azt tudtam, hogy napijegyet hol kapok: Dunavarsány – Varsa horgászbolt. Reggel ezt be is szereztem, után jól elkavarodtam, miután beértem Délegyházára. Sikerült kilyukadnom az V-ös tónál, ami, mint megtudtam a Naturista Oázisról vált híressé. És ez nem is szándékos volt. No, ha ezt el akarjátok kerülni, akkor a navigációba érdemes az Újpesti sort beütni, ami a Üdülő sétányból nyílik, és pont a kívánt helyre visz:

Újpesti sor

A kis kitérő után végül megérkeztem a vízhez, és nagyon tetszett, amit láttam. Kristálytiszta víz ( kavicsbánya tavak ) és nagy, nádassal körbevett terület, horgászatra alkalmas beugrókkal.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

A pecára készültünk, Huba bevásárolt egy UL botot magának:

Az új UL bot, amiről még lesz szó! 🙂

Az átolvasott leírásokból azt is tudtuk, hogy milyen és mekkora csalikkal kell készülnünk:

A méretre kitérve nem szeretem a kicsiny csalikat, nálam az alsó határ körülbelül hét centi, ettől felfelé használom őket, gyakran harminc centimétereseket is.

Minden adott volt egy jó, és eredményes pecához, leszámítva a hőséget, de ez természetesen nem tántorított el minket, kezdetét vette a pergetés. Pergettünk mindenhol és mindennel, ami 7 cm felett volt. Huba rögtön egy 20 cm-es lila féreggel kezdett, de előkerült minden wobbler, twister, DS, még villantó is, de a fekák nagyon látványosan szartak mindre. És azt, hogy látványosan, szó szerint értem, hiszen a tiszta vízben többször láttuk, amint ingerlően táncol a feka orra előtt a csali, de rá se bagózik. Illetve egyszer-egyszer utánafordultak, de megnézték, és hagyták, pedig fluorocarbon előkét is kötöttem fel. WTF!?

Feka, akit nem érdekel a csali

A peca végén a kezembe akadt egy 1 cm-es Strike Pro Tiny, amit még pisztrángozni vettem, végső elkeseredésemben feltettem, a horgászat utolsó 10 percére. Gyors egymásutánban hozott is két fekát, ennyit a 7 cm-nél nagyobb csalikról aznapra! 🙂 A fekák fárasztása UL-el élvezetes, küzdős kis halak, de nálam nem kerültek fel a képzeletbeli dobogóra ( 1. Csuka, 2. Macskahal, 3. Süllő ), viszont a tiszta víz miatti vizuális élmény megdobja a fárasztás élvezeti értékét.

Strike Pro Tinyre
Ő is
Nem a 10 kilós kategória, de nekem gyönyörű! 🙂

Gondolom ezek után az is kitaláltátok, hogy miért nem sereg! 🙂

Egy pillanat erejéig még térjünk vissza Huba új UL botjára, amivel ugyan nem sikerült halat fognia, viszont ebben a formájában itt használta először és utoljára. Nem sokkal később, miután több pohár gyümölcslé PH értékét elemezte, Huba úgy döntött, megmutatja, hogy mennyire hajlékony, ugyanakkor mennyire strapabíró és erős is a botja. Megmutatta. Azóta, bár megcsináta, kicsit rövidebb a bot, így Huba megteremtette a shortlight botkategóriát! 🙂

Miután Hubával leteszteltük a pályát, és tetszett, két héttel később lementünk családostól ( Dorcos, Bala, Petke, Pít, /me). Volt ugyan sejtésem arról, hogy érdemes lenne egy kevésbé forró, és szélcsendes napon menni, mert ha a szél borzolja a vizet, akor talán a fekák is bátrabban támadnak a csalikra, de természetesen kifogtunk egy elképesztően meleg, szélcsendes napot.

Petkét ez sem tartotta vissza attól, hogy megfogja a maga a fekáját:

Aki tud …
IMAG0590
… az hőségben és szélcsendben is tud! 🙂

Petkéről jut eszembe … A napijegyeket ismét a Varsa horgászboltban vettük meg. Addig nem is volt baj, amíg a felnőtt napijegyeket kértük, de amint szóltunk, hogy lesz 4 gyerekjegy is, az eladó elfehéredett, és elkezdett dadogni, hogy azt nem, meg ő amúgy is csak szívességből árulja a napijegyeket, meg, hogy veszünk e mást is … Emberünk arcán olyan rémület volt, ami a magyar lovasság arcán lehetett Mohácsnál, amikor szembejöttek velük a török ágyúk. Píttel egymásra néztünk, nem nagyon értettük a történetet, de mondtuk, hogy gyerekjegy nélkül nem jó a móka, direkt miattuk jöttünk le, ha kell, akkor vásárolunk. A boltos ekkor elkezdett egy nagycsomó űrlapot kitölteni a gyerekek mindenféle adataival, gyakorlatilag vizelet- és vérmintán kívül mindent le kellett írni a gyerekekről vagy háromszor, úgyhogy eltartott vagy 40 percet míg a gyerek napijegyek elkészültek, ezzel mondjuk kicsit megakasztottuk a sort. A tököm se érti ezt, talán ma már léteznek hatékonyabb megoldások is, mint a pergamen és a lúdtoll. Úgyhogy, ha gyerekkel mentek szóljatok oda telefonon, adjátok le a gyerekek adatait és akkor előre kitöltik, mikor üresjárat van a boltban.

De visssza horgászathoz. Dorcos és Bala spiccbottal pecáztak, Petke és Levi pergetett, és néha spiccbotoztak is. A fekák nem özönlöttek, de azért sügérből jutott bőven, jöttek a csapók egymás után, Levi talán 16-ot fogott:

Csapó 1
Csapó 2
Csapó 3

Mindent összevetve a feka, mint sporthal szerintem nem űbereli a honos ragadozókat, de nagyon jó kis kikapcsolódás, úgyhogy megyünk még Délegyházára, csak megpróbálunk kicsit szelesebb időben! 🙂 No wind, no bass.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

11 thoughts on “A Fekete sereg

2015-11-03 - 14:50

Köszi a tippeket, ha kipróbáltam a Délegyházát én is megosztom a tapasztalatokat.
    A Varsa horgászbolt lazán karbantartott fb oldalán találtam egy gyöngyszemet: horgászversenyt hirdetnek, a nevezési díjban az ebéden kívül welcome drink + két sör included ;)))) Remélem lesz jövőre is.

2015-11-03 - 15:26

Csak azért, hogy a verseny végén mindenki megmutathassa, mennyire erős ámde egyben rugalmas is az UL pálcája! 😉

2015-11-03 - 15:46

Nem tudom kire gondolsz és mi köze van az UL-nak a welcome gyümölcsléhez 😉

2015-11-03 - 14:54

Ja, a képzeletbeli fárasztási élmény dobogód első helyezettje szerintem nem túl büszke arra a tisza-tavi 47-es kollégára, aki olyan gyorsan feladta a küzdelmet, hogy elkezdeni sem maradt ideje

2015-11-03 - 15:28

Tudta, ha jobban küzd, akkor már nem bírsz vele! 😉 Egyébként most Levi csukái is gyengébben küzdöttek, mint a három héttel ezelőttiek. Úgy látszik megviselte őket az 1041 hpa légnyomás! 🙂

2015-11-03 - 15:51

Lehet, de az az egy példány így beszorult a dévér és a naphal közé 😉 Remélem változni fog még a véleményem

2015-11-03 - 15:54

Azért egy 8 kilós naphal már csúnyán tud küzdeni, pláne egy dévér! 😉

Levi said:
        2015-11-03 - 18:46

Azért küzdöttek rendesen

2015-11-03 - 19:05

Igen, azért kemények voltak! 🙂

2015-11-03 - 16:04

Ár-érték arányban a márna is felkerülhetne a dobogóra, bár ott is elég kicsi a mintánk. Majd megkérdezem a srácot az RSD-n ha összefutunk, milyen volt a 8 kilós. Azt hiszem őt csónakban egyszer egy 50 + (80?, dehát ki tudja ezt számon tartani) harcsa 15 km-en keresztül húzta az élő Dunán. Felfelé persze. Lehet, hogy ezekből kellene videóklippet készíteni.